Ga verder naar de inhoud

Advies 151: Hervorming secundair onderwijs

VRWI • 27 januari 2011

Samenvatting

In september 2010 verspreidde minister van Onderwijs Pascal Smet zijn eerste oriëntatienota hervorming van het secundair onderwijs. De VRWI bracht hierover proactief advies uit gezien de belangrijke raakpunten van deze hervorming met het hoger onderwijs én met het beleidsdomein wetenschap en innovatie. Algemeen staat de VRWI achter de sterkte-zwakte analyse die in de nota wordt beschreven. De sterke punten van het bestaande stelsel dienen behouden te blijven, de problemen te worden aangepakt. De problematiek van de overgang tussen het secundair en het hoger onderwijs vormen punten van bijzondere aandacht, volgens de VRWI. Het voorstel is echter zeer theoretisch en weinig concreet. Het kan in de onderwijspraktijk nog alle kanten op. De VRWI vraagt zich daarom af hoe een dergelijke omvangrijke structuurhervorming concreet kan worden geïmplementeerd? Kunnen er geen eenvoudigere of effectievere wegen bewandeld worden?